Haberler

wrc rally 2Uzun bir aranın ardından ülkemizde yeniden düzenlenen Dünya Ralli Şampiyonası (WRC) Türkiye ayağı, Çevre Koruma ve Ambalaj Atıkları Değerlendirme Vakfı (ÇEVKO), Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu ve Marmaris Belediyesi iş birliğinde örnek bir çevre dostu uygulamaya sahne oldu. Yarışın yapıldığı Marmaris çevresinde, yarış, seyir ve servis noktalarında atık kumbaraları ile toplanan 22,5 ton ambalaj atığı ile, önemli çevresel yarar edildi. 3 dönümden fazla orman alanının kurtulması, 46 ailenin bir yıllık enerji ihtiyacının karşılanması gibi rakamlarla ifade edilebilecek çevresel yararların yanı sıra, çevre koruma ve geri dönüşüm konularında farkındalık artırıcı etkinlikler gerçekleştirildi.

Dünya Ralli Şampiyonası’nın (WRC) 10’uncu ayağı, Türkiye Rallisi, dünyanın bu en büyük otomobil sporları organizasyonunu tekrar ülkemize getirdi. Ülkemizin tanıtımına büyük katkı yapan yarış, aynı zamanda ÇEVKO, TOSFED ve Marmaris Belediyesi iş birliği sayesinde çevrenin korunmasına ölçülebilir katkı sağladı.

13-16 Eylül tarihlerinde gerçekleştirilen müsabaka boyunca, yarış, seyir ve servis noktalarına yerleştirilen yaklaşık 90 adet geri dönüşüm kumbarası, pet toplama kafesi, cam kumbarası, özel atık kumbaraları ve iç mekân geri dönüşüm kutuları sayesinde ambalaj atıkları kaynağında ayrı toplandı ve 22,5 ton ambalaj atığının geri dönüşümüyle ölçülebilir çevresel yararlar elde edildi.

tekirdag festÇEVKO Vakfı, Keşan Belediyesi iş birliği ile 3-4-5 Ağustos tarihlerinde Erikli’de düzenlenen Trakya Müzik Festivali’nde çevre bilincinin aşılanması ve geri dönüşüm bilincinin arttırılması için bilgilendirme çalışmaları gerçekleştirdi.

Türkiye’nin dört bir yanından gelen katılımcılarıyla, birbirinden farklı, eğlenceli ve anlamlı etkinlikleriyle, sahne alan sanatçı ve müzik gruplarıyla ve gördüğü yoğun ilgiyle karşılanan Trakya Müzik Festivali, çevreci yaklaşımı ile dikkat çekerken ÇEVKİ de festivalcilerin yoğun ilgisi ile karşılaştı.

100 binin üzerinden katılımcıyı misafir eden organizasyon seneye de düzenlenecek. ÇEVKO Vakfı olarak iş birliği içerisinde olduğumuz belediyelerle birlikte bu tip etkinliklere destek vererek geri dönüşüm konusunda tüketicilere ulaşmaya devam edeceğiz.

AB calistay cevko webÇEVKO Vakfı, küresel toplumun çevreye uyumlu sürdürülebilir gelişimi açısından dünya gündeminde önemli yer tutan döngüsel ekonomi modelinin, ülkemiz gündeminde daha yaygın yer tutması için yapılan çalışmalara önderlik ediyor. Geçtiğimiz yıl Döngüsel Ekonomi konusunda Türkiye’de uluslararası bir kongre düzenleyen ÇEVKO Vakfı, kongrenin ardından, düzenlediği bir dizi çalıştayla fikir ve eylem odağında devamlılığı hedefliyor.

ÇEVKO Vakfı’nın AB Döngüsel Ekonomi Paketi konulu çalıştayı ÇEVKO Vakfı Genel Sekreteri Mete İmer, Sürdürülebilir Kalkınma Derneği (SKD Türkiye) Genel Sekreteri Konca Çalkıvik ve Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu Birliği (EXPRA) Kurumsal İlişkiler Müdürü Monika Romenska’nın katılımıyla 17 Temmuz 2018 günü gerçekleşti. Çalıştaya, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yetkililerin yanı sıra, ÇEVKO Vakfı üye kuruluşlarının temsilcileri, çeşitli kuruluş, birlik ve derneklerin yöneticileri katıldı.

Çalıştayda, AB Döngüsel Ekonomi Paketi bütünüyle ele alınarak AB’de yapılacak yasal düzenlemeler hakkında bilgiler verildi.

AB Döngüsel Ekonomi Paketi, hızla artmakta olan dünya nüfusu, ürün ve hizmetlere duyulan talep karşısında dünyanın kaynaklarının kısıtlı olduğu noktasından hareketle, dünyada “al-kullan-at” süreçlerini içeren doğrusal ekonomiden “sürdürülebilir üretim-sürdürülebilir tüketim-geri dönüşüm” süreçlerini içeren döngüsel ekonomiye geçişi öngörüyor.

AB Döngüsel Ekonomi Paketi, hammaddelerin temininden üretim süreçlerine; belediye atıkları ile ambalaj, gıda, inşaat ve yıkıntı atıklarının yönetimi, depolama sahaları, deniz çöpü, genişletilmiş üretici sorumluluğu ilkeleri, mali teşvikler gibi çok çeşitli konuları içeriyor. Paketteki atık yönetimi ile ilgili yasal düzenmelerde yapılacak değişiklikler, Haziran 2018’de kabul edildi.

starbucks 11Starbucks, dünya genelinde 28.000 şubesinde plastik pipetleri kaldıracaklarını ve böylece her yıl bir milyar pipet tasarruf etmeyi beklediklerini duyurdu.
Bunun yerine bütün dünyadaki müşterilerine yeni bir geri dönüştürülebilir kapak ve alternatifli pipet seçenekleri (kompostlanabilir ve kağıt) sunacaklar. Bu taahhüdün geçmişi, yılın başlarında, tam anlamıyla sürdürülebilir bir karton kahve bardağı yaratmak için 10 milyon dolar yatırım yapacaklarına dair verdikleri söze dayanıyor.
Yeni pipetsiz kapak tasarımının lansmanı ilk olarak şirketin doğduğu Seattle’da ve Vancouver’da yapılacak; 2019’da da uygulama Kuzey Amerika’nın tamamında yaygınlaştırılacak.

Starbucks Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Kevin Johnson, “Bu, ortaklarımız ve müşterilerimiz için, müşterilerimize daha sürdürülebilir yollarla servis edilecek global sürdürülebilir kahve hedefimize ulaşma yolunda önemli bir kilometre taşı,” dedi.

Avrupa muhtemelen, Fransa, Hollanda ve Birleşik Krallık başta olmak üzere, iyileştirmeleri 2020’ye kadar görmeye başlayacak. Londra’da seçilmiş birkaç şubede bir süredir denenen 5 penilik karton bardak ücreti uygulaması da yakında 950 şubeye yayılacak.

Plastik pipetler, Starbucks’ın sürdürülebilirliği iyileştirme planlarından sadece bir kısmını oluşturuyor. Şirket, elektriğini %100 yenilenebilir kaynaklardan elde etmenin ve 1.500 şubesini en yüksek çevre standartlarını karşılayacak hale getirmenin yollarını arıyor.

Fotoğraf: Starbucks
Kaynak: http://www.climateactionprogramme.org

coca cola sifir atik 2 kÇEVKO Vakfı üyesi Coca-Cola İçecek, Türkiye fabrikalarında başlattığı ‘Sıfır Atık’ uygulamasıyla endüstriye öncülük ediyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın eşi Emine Erdoğan’ın himayesinde ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı koordinasyonunda başlatılan ‘Sıfır Atık’ seferberliğine katılan Coca-Cola İçecek Türkiye atıksız bir dünya için atıklarını sürekli olarak azaltıyor ve geri dönüşüme kazandırıyor. Ankara’daki fabrikasında ‘Sıfır Atık’ ile üretim yapmaya başlayan Coca-Cola İçecek Türkiye, bu uygulamayı Türkiye’deki 10 fabrikasında da hızla yaygınlaştıracak.

‘Sıfır Atık’ seferberliği kapsamında T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Müsteşarı Prof. Dr. Mustafa Öztürk ve beraberindeki Bakanlık heyetini Ankara fabrikasında ağırlayan Coca-Cola İçecek Türkiye, son 8 yılda PET ambalajlarında yürüttüğü hafifletme çalışmaları ile 15.000 ton daha az hammadde kullandı. ‘Damla’ su markasının 330 ml’lik şişelerinde % 30 bitki özlü malzeme kullanan Coca-Cola İçecek, cam ve alüminyum ambalajlarında geri dönüştürülmüş malzeme kullanıyor, piyasaya sürdüğü ambalajların %54’ünü geri dönüşüme kazandırıyor. Coca-Cola İçecek Türkiye ayrıca, geri dönüşlü cam şişelerle, sadece geçen yıl 780 bin ağacın bir yıl içinde emdiği karbondioksite denk emisyonu önledi.

Proje tüm yurda yayılıyor
‘Sıfır Atık’ seferberliği ile birlikte atık oluşumunun engellenmesi, kaynakta ayrı toplanması ve geri kazanımın sağlanmasına ilişkin farkındalığın yurt çapında hızla yayıldığını dile getiren T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Müsteşarı Prof. Dr. Mustafa Öztürk, “Ülkemizin benzersiz doğal güzelliklerini korumamıza destek olan Sıfır Atık Projesi’nin endüstriye de hızla yayıldığını görmekten büyük memnuniyet duyuyoruz. Coca-Cola gibi büyük bir şirketin Sıfır Atık Projesi’nde yer alması tüm endüstriye örnek olacaktır. Bu da memnuniyet verici bir durumdur” diye konuştu.

PepsiCo FaydaÇEVKO Vakfı üyesi PepsiCo, temiz ve yaşanabilir bir dünya için çevre dostu uygulamaları hayata geçiriyor. İş süreçlerini çevreye karşı duyarlı olacak şekilde dönüştüren şirket, Fayda Gözeten Performans olarak adlandırdığı bu vizyon kapsamında ürünler, insan ve dünya konu başlıkları altında sağlıklı bir gelecek için önemli adımlar atıyor.

5 Haziran Dünya Çevre Günü kapsamında açıklamalarda bulunan PepsiCo Türkiye Genel Müdürü Levent Yüksel, “PepsiCo Türkiye olarak hayata geçirdiğimiz çevre dostu uygulamalar sayesinde hem kaynakları en verimli şekilde kullanıyoruz hem de sürdürülebilir bir ekosistem yaratılması konusunda anlamlı bir katkıda bulunuyoruz. Attığımız adımlardan öne çıkanları şöyle sıralayabiliriz: Fabrikalarımızda yer alan Kaynak Koruma ekiplerimizle operasyonel su tüketimimizi önemli ölçüde düşürdük. 2009’dan beri Türkiye içecek operasyonlarında üretilen litre başına kullanılan su miktarını %23,5 azalttık. Aynı dönemde yiyecek operasyonlarımızda üretilen kilogram başına kullanılan su miktarında ise %22 oranında azalma sağladık. PepsiCo Türkiye olarak dünyadaki tüm PepsiCo ofisleri arasında WWF Türkiye (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) Yeşil Ofis Diploması alan ilk iş birimi olduk. Bu kapsamda yaptığımız çalışmalar arasında lavabolarda tüketilen su debilerini azaltmak, ısıtma, soğutma ve ışıklandırma sistemlerini optimize etmek yer alıyor,” dedi.

‘Kocaeli, Tarsus, İzmir ve Adana fabrikalarımızda sıfır atık hedefine ulaştık’
Temiz ve yaşanabilir bir dünya için tüm paydaşlara önemli görevler düştüğünü vurgulayan Yüksel, “Küresel hedeflerimizle paralel olarak Kocaeli, Tarsus, İzmir, Adana ve Çorlu fabrikalarımızda sıfır atık hedefine ulaştık. İçecek fabrikalarımız tarafından 2015 yılında başlatılan 

tiyatro 2018ÇEVKO tarafından geri dönüşüm bilincini ilk öğretim yaşındaki çocuklara aşılamak için hazırlanan ve ilk kez 2010 yılında sahnelenmeye başlanan Dönüşüm İyi Gelecek adlı ÇEVKO Çocuk Tiyatrosu bugüne kadar sahnelendiği 160 oyun ile 50 bini aşkın çocuk tarafından izlendi.

2016’da senaryosu yenilenen Dönüşüm İyi Gelecek müzikli çocuk oyununda ambalaj atıklarının çöpe değil de geri dönüşüm kutularına atılması gerektiği anlatılırken, çocuklar geri dönüşüm maddelerinin neler olduğunu da öğreniyorlar. Zaman zaman çocukların da dahil olduğu oyunda ÇEVKİ, Su ve Toprak'ın çevreye zarar veren arkadaşları Ateş'e ambalaj atıklarını öğretmek için verdikleri mücadele ele alınıyor.

Geri dönüşüm bilincini oluşturmak ve yaygınlaştırmak için eğitim çalışmalarına özellikle ilk öğretim öğrenci ve öğretmenlerine yönelik olarak devam eden ÇEVKO, bundan sonra da Türkiye’nin dört bir yanında iş birliği içerisinde olduğu belediyelerin de desteği ile çocuklara ulaşmaya devam edecek.

egt egt 3ÇEVKO Vakfı, ülkemiz ekonomisi ve çevre açısından önem taşıyan geri kazanım kültürünün gelişimini desteklemek için yürüttüğü eğitim çalışmaları kapsamında 2009 yılından bu yana gerçekleştirilen Eğiticinin Eğitimi Seminerlerine yaklaşık 8 bin öğretmen katıldı. ÇEVKO Vakfının 2005 yılından bu yana gerçekleştirdiği eğitim faaliyetleriyle ulaşılan öğrenci sayısı ise 818 bini aştı.
ÇEVKO Vakfının, iş birliği içinde olduğu ilçe belediyelerindeki ilkokul ve ortaokul öğretmenlerine yönelik olarak, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri izni ve ilgili belediyelerin desteğiyle gerçekleştirdiği Eğiticilerin Eğitimi Seminerleri, 2009 yılından bu yana düzenleniyor. Seminerlerde, “Türkiye’deki atık kaynaklı sorunlar, geri kazanımın önemi, geri dönüşüm yöntemleri, geri dönüşümün tarihi gelişimi ve Türkiye’de uygulanan geri dönüşüm sistemi” gibi konular aktarılıyor. Ayrıca ÇEVKO Vakfı çalışmaları, konu ile ilgili olarak dijital dokümanlara ulaşabilecekleri www.cevkococuk.org internet sitesi ve öğretmenlerimize dağıtılan eğitim seti tanıtılıyor.
9 yıldır aralıksız olarak Türkiye’nin dört bir yanında düzenlenen eğitimlerde, bugüne dek 7 bin 968 öğretmene ulaşıldı. Seminerlere katılan öğretmenlere, Eğiticinin Eğitimi Katılım Sertifikasının yanı sıra, eğiticinin eğitimi el kitabı, ilkokul öğrencilerine yönelik özel hazırlanmış eğitim kitapları, bilgilendirici DVD bulunan ÇEVKO Vakfı Eğitim Seti veriliyor.

unilever Harm GoossensUnilever’in Sürdürülebilir Yaşam Planı kapsamında geleneksel olarak düzenlediği Paydaş Çalıştayı, sivil toplum temsilcileri, sosyal girişimciler, akademisyenler, medya ve iş dünyasından 70’e yakın uzmanın katılımıyla gerçekleştirildi.
Çalıştayda, Unilever’in mevcut sürdürülebilirlik hedeflerinin ötesini anlamak ve paydaşlarının görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirdiği küresel araştırmanın sonuçları ilk kez paylaşıldı. Unilever’in değer zincirindeki 276 kilit paydaşın yanı sıra dünya çapındaki 40 bini aşkın çalışanının katıldığı araştırma, şirketten gelecekte odaklanması beklenen öncelikleri ortaya koydu.

Sürdürülebilir Yaşamı Destekleyen Markalar 2017’de de daha hızlı büyüdü
Unilever’in, sürdürülebilirliği iş modeli olarak tüm faaliyetlerine entegre eden ‘Sürdürülebilir Yaşamı Destekleyen Markalar’ı, son üç yılda olduğu gibi 2017 yılında da şirketin ortalama büyüme hızından daha iyi bir performans gösterdi. Sürdürülebilir Yaşamı Destekleye Markalar, 2017’de, işletmenin geri kalanından yüzde 46 daha hızlı büyüdü ve Unilever'ın büyüme cirosunun yüzde 70’ini oluşturdu. Türkiye’de de OMO, Dove, Lipton, Knorrr, Domestos, Signal, Algida, Elidor gibi ‘Sürdürülebilir Yaşamı Destekleyen Markalar’ı yüzde 44 büyürken, Unilever Türkiye’nin toplam büyümesinin yüzde 72’sini gerçekleştirdi.

Unilever, sürdürülebilirlik alanında paydaşlarının nabzını tuttu
Sürdürülebilir yaşam markalarının, Türkiye’de de büyümenin lokomotifi olduğunu vurgulayan Unilever Türkiye, Orta Asya ve İran Yönetim Kurulu Başkanı Harm Goossens, şirketin İstanbul’daki Merkez Ofisinde gerçekleştirilen Paydaş Çalıştayının açılışındaki konuşmasında, küresel iklim değişikliğine ilişkin sorunların hala dünya gündemindeki yerini koruduğunu söyledi. Ürünleriyle her gün 2,5 milyar kişiye dokunan Unilever’in bu sorunların çözümünün bir parçası olmak için 2010 yılından bu yana Sürdürülebilir Yaşam Planı doğrultusunda çalıştığını belirten Goossens, başta çalışanları olmak üzere dünya çapındaki kilit paydaşlarının, mevcut sürdürülebilirlik hedeflerinin ilerisine ilişkin görüşlerini dinlemek ve anlamak üzere, bugüne kadarki en büyük ‘dinleme araştırmasına’ imza attıklarını kaydetti. ‘Have Your Say’ adı verilen araştırmaya, yatırımcılar, tedarikçiler, müşteriler, yaratıcı ajanslar, fikir önderleri, sivil toplum kuruluşları ve akademisyenlerin de aralarında bulunduğu Unilever’in değer zincirindeki 276 kilit paydaşın yanı sıra dünya çapındaki 21.000 üretim tesisinde tüm fonksiyonlar ve coğrafyalardan 40 bini aşkın çalışan katıldı. Üç aydan daha uzun bir süre devam eden araştırmada katılımcılara, Unilever’in odaklanmasını istedikleri önceliklere ilişkin görüşleri soruldu.

Unilever Sürdürülebilir Yaşam Planının geleceğe nasıl evrildiğini anlamayı amaçlayan araştırmada, çalışanların, Unilever’in odaklanmasını istediği ilk 10 konu şöyle sıralandı: 1-Suya erişim, 2- Sağlık, Hijyen ve Beslenme, 3- Temiz hava, 4- İklim değişikliği, 5- Eğitim, öğretim ve becerilere erişim, 6- Sıfır gıda ve ambalaj atığı, 7- Ruh sağlığı ve esenliği, 8- Doğal yaşamı korumak, 9- Daha iyi iş fırsatları, 10- Herkes için insan ve işçi hakları…

Paydaşların verdiği cevapların da çalışanlarınkilerle büyük ölçüde benzerlik taşıdığı görüldü.

Unilever güven sorununun da çözümünde öncü rol oynayacak

Unilever Türkiye Sürdürülebilir İş ve İletişim Direktörü Ebru Şenel Erim de dünya genelinde ciddi bir güven sorunu yaşandığını ifade ederek, “Günümüzde insanlar birbirlerine, devletlere, sivil topluma ve hatta üniversitelere güvenmiyorlar. Unilever olarak, hayatın her alanında güven inşa etmenin kritik bir rol oynadığını düşünüyor ve bu konuda da öncü rol oynuyoruz” dedi. Şenel sözlerine şöyle devam etti: “Dünyadaki sorumlu bireyler, bu gidişata dur demek ve ortak aksiyon almak için çağrıda bulunuyor. Sürdürülebilirlik her ne kadar ‘çevre’ odaklı bir çerçevede doğmuş olsa da bugün, dünyanın ve insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda yeniden şekillenmiş durumda. Bu çerçevede dünya çapında sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmak için tüm organizasyonların kolektif bir şekilde çalışması çok önemli.”

tiyatro_dosemealti_1.jpgÇocuklar tarafından çok sevilen ve ilgiyle izlenen tek perdelik Çevreci Kedi ÇEVKİ Çocuk tiyatrosu belediyelerin ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin iş birliği ile Türkiye'nin farklı illerinde sahnelenmeye devam ediyor.
Yenilenen senaryosu ile beğeni toplayan müzikli çocuk tiyatrosu çocuklara geri dönüşümü çevreci kedi ÇEVKİ ve arkadaşları gözünden maceralarla ve bol müzikle eğlenceli bir şekilde anlatıyor. Çevreci Kedi ÇEVKİ'nin maceralarının anlatıldığı oyunda, ÇEVKİ ve ambalaj atıkları biraz haşarı bir çocuk olan Ateş'i ve kedisini geri dönüşüm konusunda duyarlı olmaya davet etmelerini eğlenerek izliyoruz.
Kasım ayı başında Körfez ve Derince'de çocuklarla buluşan çocuk tiyatrosu, Kasım ayı içerisinde Antalya Bölgesinde Döşemealtı, Manavgat, Alanya, Muratpaşa ve Konyaaltı'nda sahnelenerek binlerce çocuğa ulaştı.